Amikor tényleg baj a havibaj 1.rész

A nőknek – átlagosan negyven éven keresztül – havonta néhány napjuk a biológiai meghatározottságuk jegyében telik el. Nem feltétlenül kell azonnal gyógyszerekhez nyúlni, hiszen a “szelíd gyógymódok”, köztük a gyógynövények sokat enyhíthetnek a kellemetlenségeken.

Ezek előnye, hogy okosan használva nincsenek mellékhatásaik, viszont hátrányuk, hogy többnyire rendszeres alkalmazást igényelnek, és jóval lassabban fejtik ki a hatásukat, mint a szintetikus patikaszerek.

Az első részben a menstruációt megelőző tünet együttessel foglalkozunk.

Premenstruációs szindróma (PMS)

Sokan szenvednek már a vérzés megjelenése előtt is az úgynevezett premenstruációs (PMS) panaszoktól. A menzesz szélsőséges hangulatingadozásokkal jelezheti közelgő érkezését, ami felfokozott tevékenységi vágyban (“takarítási láz”) és ernyedt kedvetlenségben, “minden mindegy” hangulatban is megmutatkozhat. Ehhez mellfeszülés, fájdalom, vizesedés, hányinger, ingerültség is társulhat.

Mindez persze a hormonok “játéka”, vagyis annak a kényes hormonális egyensúlynak az átmeneti felborulása, amely a női ciklust végigkíséri, vezérli. Vannak olyan növények, amelyek ún. fitohormonokat tartalmaznak: ezek hormonszerű hatásukkal enyhíthetnek a PMS-tüneteken.

Ilyen például a barátcserje, amely jó hatással van a jelentkező hangulati ingadozásokra, és később is szabályozza a ciklus zavarait, enyhíti a görcsöket.

A menstruációt megelőző vizesedés ellen több gyógynövény is bevethető: vízhajtó hatású például a csalán, a nyírfalevél, a hibiszkusz, a gyermekláncfű. Az emlőfájdalmakra a kankalinolajos bedörzsölés jó hatású.